Hoppa till innehållet BOQ

Stefan Palmgren, supporthjälte på BOQ

Stefan är den person som du möter när du ringer BOQ:s support. Något Stefan har jobbat med i över 25 år. Här kan du läsa om vem mannen bakom supporten är.


Vem är Stefan?

Jag är 63 år, kommer ursprungligen från Göteborg. Jag flyttade upp till Norrbotten 1979 och jobbade först i krogsvängen. Från stadshotellet i Luleå via Pite havsbad till Bodensia i Boden där jag började jobba 1984. 1985 gick flyttlasset till Boden och här har jag bott sedan dess, här träffade jag också Anita som jag lever med idag. När ungarna började bli större valde jag att byta riktning i arbetslivet. Vid första besöket på arbetsförmedlingen i Boden såg jag en lapp där man sökte telefonpassning på BOQ i Boden. Jag rev ner lappen och gick med bestämda steg till företaget, där träffade jag Qalle för första gången. Vi satt ner hela fredagen och pratade, jag fick en dator laddat med bokföringsprogrammet och tog med den hem över helgen. På måndag hade jag lärt mig programmet och började min anställning. Jag hade tidigare sett andra typer av bokföringsprogram och var mycket imponerad över hur Qalles program fungerade. Lätt, smidigt och effektivt. Här började en ny episod av mitt liv. Åren gick, Qalle programmerade och jag svarade i telefon. Vi blev ett radarpar, ett Batman och Robin, en Sherlock Holmes och Dr. Watson. Vi kompletterade varandra och vi skötte om programmet och vår kundstock som hela tiden växte.


Vad brinner du för?

Det kanske låter lite konstigt, men samtidigt inte. Jag brinner verkligen för BOQ. Det har under så många år varit en stor del av mitt liv och det är det än idag. Våra kunder har funnits med oss länge, så det blir en speciell relation. Utöver BOQ så älskar jag hockey. Jag fick uppleva Bodens framfart till att nästan nå elitserien 1992. Det var en häftig upplevelse. 2007 blev jag kassör för hockeyföreningen. Man gläds åt att hockeyn i Boden är på stark frammarsch igen. Det känns bra i hjärtat.


Vilket är supportens viktigaste syfte?

Supporten har många funktioner. Dels handlar det mycket om att dela med sig av sin egen kunskap. Både vad gäller nya kunder som ska komma igång med programmet, och dels befintliga kunder som stöter på frågeställningar i programmet. Jag vill att kunderna ska känna sig trygga med att dom får hjälp snabbt. Till dags datum har vi då lyckats lösa alla problem som dykt upp. Annars kan det ju vara att en kund behöver hjälp att konvertera från ett annat program, till BOQ. Jag är behjälplig med det mesta.

 

Hur kan en dag på supporten se ut?

Det är väldigt varierande. Ibland är det kaos och ibland är det lugnt. När det kör ihop sig gäller det att vara effektiv och göra rätt, men det brukar gå bra och kunder brukar sällan få vänta speciellt länge, programmet kan jag innan och utan så det snabbar ju upp rejält. Det blir ju personligt med kunderna också, det gillar jag.


Vad anser du är det starkaste argumentet att välja BOQ?

- Enkelheten
- God grundstruktur
- Snabbheten
- Snabb och tillgänglig support
- Prisvärt


Goda råd till dem som är i valet och kvalet att välja bokföringsprogram?

Ta dig tiden att fundera på vad du verkligen behöver, vilka funktioner du kommer ha nytta av. När du bestämt det kan du avgränsa dig och prova på några demo-versioner. Kolla och läs kundreferenser om det finns. Sen är ju alla olika. Vissa vill kunna ha en personlig kontakt att ringa när man behöver hjälp. Det är väl en av delarna som vi har sett hos våra kunder över åren, man uppskattar att ha kontakt med en-två personer istället för att behöva prata med nya människor varje gång man behöver hjälp. 

Vilken typ kund använder boq?

Vi har egentligen alla typer av företag. Allt från den nystartade föreningen, lilla hobbyverksamheten, medelstora företag i alla tänkbara branscher, till de större redovisningsbyråerna. Oavsett vilken kundgrupp eller bransch så är det ungefär samma saker dom uppskattar; snabbheten, enkelheten, personliga kontakten och att vi har hållit på så pass länge som vi gör. Vår historia gör oss ganska unika. Vi har sett, hört och löst problem sedan 90-talet. Det känns bra i magen.